Sanovat, että tietyt opit ovat täysin vanhentuneita myynnissä nykyään.

 

Sanovat, että tietyt opit ovat täysin vanhentuneita myynnissä nykyään.Tämä pitää osin paikkansa. Osin asia ymmärretään myös täysin väärin.

Voisi sanoa, että universaalia oppia on tietty prosessi miten pääsääntöisesti kannattaa lähestyä asiakasta.Tämä pätee aktiiviseen henkilökohtaiseen myyntiin ja ennenkaikkea sieltä se on tullut myös nykyaikaiseen markkinointiin. Myynti opettaa yleisemmin markkinointia vaikka satunnaisesti on joskus toisinkinpäin. Moni asia on ”väärennetty” markkinoinnin alkuperäiseksi keksinnöksi.

Asioille keksitään uusia nimiä ja saadaan asia näyttämään ihan uudelta opilta. Perusasiat ovat kuitenkin olleet olemassa jo ”ammoisista ajoista”. Nämä asiat ovat monilta osin hukassa suurimalta osalta myyjistä. Myyjä saatetaan tämän takia mieltää henkilöksi, joka keskittyy täysin kehumaan omaa palveluaan eikä ole kiinnostunut siitä, mitä asiakkaat todella haluavat ja tarvitsevat. Myyjä saatetaan kokea epärehelliseksi ja ylipaineella toimivaksi huijariksi. Tämän kuvauksen ei tarvitse olla totta, mutta valitettavasti se on joskus niin. Itseasiassa se liian usein on niin. Tämän päivän myyjältä vaaditaan aivan eri taitoja kuin vielä vuosikymmen sitten ja ihan täysin eri taitoja kuin sata vuotta sitten EI useinkaan pidä paikkaansa. Uskomus siihen on vahva ja useat konsultit käyttävät tätä uskomusta jopa itsekin siihen uskoen hyväkseen. Sen sijaan eri tietoja kylläkin useimmiten tarvitaan. Ilman tiettyjä tietoja ei voi saada tietenkään tiettyjä perustaitoja.

1.Kontaktivaiheessa luodaan suhde. Monet sanovat että rikotaan jää. Katsotaan onko luottamusta jatkaa.
Usein tarina toimii, siinäkään ei ole mitään uutta vaikka näin asiaa joskus esitetään. Vain tarinan pitää olla uusi ja ennenkaikkea puoleensavetävä..Parasta on, että asiakas ohjautuu itse ”keksimään” miten edetään. Asiakas siis ohjaa-Kuitenkin niin, että juuri näin tämä myyjän suunnitelman raameissa olikin. Hyvän ensivaikutelman tekemisessä auttaa aina hyvä valmistelu, joka tuo sinulle varmuutta. Hyvään ensivaikutelmaan vaikuttaa vahvasti oma henkinen tilasi.

Edelleen löytää ohjeita että ”Kontaktin luotuasi voit kertoa asiakkaallesi, että aiot ensin kertoa lyhyesti edustamastasi yrityksestä ja pyydät asiakasta sitten puolestaan kertomaan omasta yrityksestään ja tilanteestaan.” Jos on mahdollista ja parempaa on tehdä toisinpäin, tee se ihmeessä ja sen ohjaus on taitolaji.Tämä malli että ensin minä on juurtunut kuitenkin yllättävän syvään kulttuuriimme.

2. Kartoitusvaiheessa saadaan tietoa ja selville asiakkaan tapa toimia ja mikäli mahdollista asiakkaan persoonasta, motiiveista ja tunteista selville asioita. Ennenkaikkea viimeistään nyt on aika syntyä avointa keskustelua. Tavoitteena on että tämä on tapahtunut jo aiemmin. Viimeistään nyt täytyy olla vuorovaikutusta ja viimeistään nyt homma on yksilöllistä. Usein yhtä tärkeää on, että asiakas saa olla äänessä tai muutoin esittävänä osapuolena.
Kun kuuntelet ja olet aidosti kiinnostunut asiakkaasta mahdollisuus siihen että hän kuuntelee sinua ja on kiinnostunut myös sinun asiastasi kasvaa. Kartoitusta voi hoitaa monella hyvällä tavalla, mutta erityisesti lukemattomilla huonoilla tavoilla. Menestyneimpiä myyjiä yhdistää kyky esittää järkeviä kysymyksiä, joilla asiakas saatiin puhumaan. Samalla on huomattu, että ne kun ne esitetään tietyssä järjestyksessä on sillä merkittävä vaikutus joka usein muuttaa jopa koko prosessin. Yksi keskeisimmistä taidoista myynnissä on uusien myyntimahdollisuuksien löytäminen nykyisistä tai uusista asiakkaista

3. Perusteluvaiheessa lyöt idean ”pöytään” ja saat selville onko mahdollista että on olemassa yhdessä me.Voit helposti vesittää homman monella alalla tekemällä perustuote-esittelyn ja olettamalla että tässä nyt on kaupanteon hetki. Yleisemmin kyseessä on tilanne, jossa molemmat parhaassa tapauksessa hyväksyvät, että voidaan yhdessä siirtyä kaupantekemisen vaiheeseen.

Tänä päivänä yhä useampi sanoo, ettei näin pidä tehdä ensimmäisellä kerralla. Osa sanojista sanoo sen takia, ettei osaa. Osa on oikeassa. Tässäkään ei ole kyse mistään uudesta keksinnöstä kuten jotkut antavat ymmärtää.

4. Päätösvaiheessa on aika esittää” lopullinen ratkaisu” ja ennenkaikkea pyytää oikeassa kohdassa päätöstä.
Clousaamismalleja on lukuisia. Yleisemmin niistä kaikkein toimivimpia on muutamia. Kaikki mitä on tapahtunut tätä ennen vaikuttaa mitä kannattaa käyttää ja miten asian esittää.
Myyjän pystyessä luomaan tilanteen, jossa ostaja pääsee itse ratkaisemaan ongelmansa tarjottujen tuotteiden ja palveluiden avulla, itse päätös tulee itsestään. Vaikeudet kaupan päättämisessä johtuvat usein siitä, että ei ole noudatettu asianmukaista myyntiprosessia tai on hypätty jokin kriittinen vaihe prosessissa ohitse. Itse kaupan päättäminen ei ala vasta prosessin lopussa, jolloin pyydetään kauppaa. Se alkaa jo prosessin alussa ja jatkuu koko myyntiprosessin lävitse. Tämä onkin ehkä väärinymmäretyin asia. Lähes kuka tahansa pystyy ottamaan jo valmiin tilauksen vastaan.

Haluatko tietää lisää?

MYYNTIKOULUTUS AKTIIVISEEN HENKILÖKOHTAISEEN MYYNTITYÖHÖN
Torstaina 17.01.2017 klo 9.00-17.00

Koulutuksessa saat
Kahden kouluttajan vuorovaikutteisen uniikin koulutuksen
Laajan koulutusmateriaalin sekä paikan päällä, että sähköisesti
Yleispätevät opit kaikkeen aktiiviseen henkilökohtaiseen myyntiin
Myynnin Kultaisen Kirjan E-kirjana
Unohtumattoman elämyksen
Ruokailun, kahvitukset sekä muistiinpanovälineet
Myyntiä lisää, kun otat opit käyttöön
Kun ilmoittaudut NYT saat lisäksi
Ennakkohintaedun – 140 euroa hinnasta pois. Sekä
Myynnin Kultaisen Kirjan myös paperiversiona. Arvo 49 euroa.

Talouslehdissä ja mielipidekirjoituksissakin on jo tullut muutaman johtajan sanoma, että emme suinkaan elä viennistä vaan myynnistä. Totta, eihän edes vientiä ole ilman myyntiä. Myynti saakin onneksi entistä enemmän ansaittua arvostusta sillä onhan se kaiken hyvinvointimme edellytys.

Kun esittelemme ideaamme tai neuvottelemme mistä tahansa asiasta on siinäkin myyntiä mukana ja hyvistä myyntitaidoista on aina hyötyä myös sinulle, jonka tehtäviin ei varsinaisesti kuuluisikaan myyntityö.

Oikeastaan kaikessa on myyntityötä. Myyt itsellesi tai toisille asioita.

Kun esittelemme ideaamme tai neuvottelemme mistä tahansa asiasta on siinäkin myyntiä mukana ja hyvistä myyntitaidoista on aina hyötyä myös sinulle, jonka tehtäviin ei varsinaisesti kuuluisikaan myyntityö.

Oikeastaan kaikessa on myyntityötä. Myyt itsellesi tai toisille asioita.
Myyntityö on tärkeää. Se pitää Suomeakin pystyssä.
Amerikkalainen, nimeltään E. K. Strong, julkaisi jo vuonna 1925 käsitteet: ominaisuudet, hyödyt, vastaväitteiden käsittely ja kaupan päättäminen. Hän keksi myös avoimet ja suljetut kysymykset. Niitä harva myyjä hallitsee vieläkään.

Erityistä oli se, että myyntiä voi oppia.

Se oli uutta noin 100 vuotta sitten. Vielä nykyäänkin jotkut ovat sitä mieltä, että hyväksi myyjäksi synnytään, eikä myymistä voi oppia. Kaikilla meistä on kuitenkin mahdollisuus kehittyä oppimalla, oli lähtötaso mikä hyvänsä.

Tänä päivänä mahdollisuuksia on kenties enemmän kuin koskaan valita miten tekee asiat parhaiten. On todella tärkeää tehdä oikeita asioita oikeaan aikaan. Hyvä myyjä on myös ajankäytön hallinnan ammattilainen.

Myynti vaatii kovaa työtä teet sitä miten tahansa. Oikotietä onneen ei edelleenkään ole.

Minkäänlaiset markkinointiautomaatiotkaan eivät ole korvanneet kaikkea aktiivista henkilökohtaista myyntityötä.

Katso myyntikoulutuksen ohjelma ja ilmoittaudu tästä

Kirjoita vastaus

  • (ei julkaista)

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

css.php